Alinas senaste utveckling

Det går väldigt fort nu i Alinas utveckling. Det är faktiskt jätte roligt att hon börjar bli mer självständig men i takt med det så börjar hon även bli mer envis och bestämd. Hon vet vad hon vill och får hon inte det kan hon ibland skrika i ilska men det går över direkt. 

Ålande till krypande
Hon har fått från ålande till krypande. Gud vad vi väntat på det för nu slipper vi att hennes bodys hela tiden vid ålandet bli smutsiga. Hon blir bättre och bättre på krypandet för varje dag. Ibland kan hon glömma bort att hon kan krypa och åla sig fram lite. Tills hon inser hur jobbigt det är. Då kryper hon istället. Det är så kul att se det. Man blir så stolt över sin bäbis vid varje utveckling! Det bara blir så.

Banblande
Hon babblar för fullt. Säger fortfarande där och pekar. Det nya är mamma och pappa men man måste nöta att man heter så varje dag annars kan hon ibland blanda ihop. Men oftast kan hon urskilja oss. Jag mamma och Jonathan pappa. Första gången(Ganska nyss hon lärt sig) jag hörde att hon kallade mig mamma fick jag en speciellt känsla i kroppen. Hela jag kände ett lyckorus. Alltså det är verkligen det finaste jag hört! Längtar så tills hon kallar mig så hela tiden. Man vet ju att man är mamma men att få det bekräftat av sitt barn är speciellt.

Gåendet
Hon går riktigt bra om man håller i hennes händer. Springer kan hon också och gå i trappor. Alltså lyfta foten då det kommer en kant eller en trapp. Hur smart är hon inte?!
Med gåvagnen går hon helt perfekt tills det tar stopp. Dock är hon fortfarande lite rädd att gå själv. När hon kommer på det tittar hon efter mig och vill upp. Hon vill gå hela tiden. Krälar sig ner och gnäller för att få gå. Hon älskar det verkligen. Då hon får sin vilja igenom blir hon så exalterad och typ överlycklig. Hon har stått en sekund själv men balansen finns fortfarande inte riktigt där än.

Händerna
Hon är så hjälpsam och givmild. Vill jag ha nått eller ber om nått ger hon mig direkt. Gärna allt hon ser vill hon ge mig. Oftast vet hon att skräpet på golvet som hon hittar ska jag ha. Jag behöver oftast bara titta på hon när hon tar upp nått för att hon ska ge mig det. Är jag inte i närheten kan det säkert hamna i munnen men oftast tittar hon bara på det på fingret. 
Hon drar sig upp hur lätt som helst överallt och har nyss börjat gå runt möbler. Hon kan sedan nån dag sätta sig ner utan att dunsa ner fort på rumpan.

Kost
Hon äter smörgåsrån själv, majsringar och majskrokae själv. Allt annat äter hon extremt bra med hjälp. Favorit maten är korv eller köttbullar till potatis med ärtor. Äpple är favorit frukten och har faktiskt alltid varit. Banan är också gott. 

Så här kan en hel dags matintag för Alina se ut. 
Frukost 180 g ersättning
Mellis 1 smörgåsrån, en halv smoothie och vatten
Lunch 1 1/5 portion gröt med katrinplommon + vatten
Mellis En halv smoothie och vatten
Middag Hemma lagad mat. (Näringsrik)
Kvällis 220 g välling

Sömnen
Hon sover bara bättre och bättre ju äldre hon blir. Efter kvällsrutinen somnar hon kl 19-20 i pappas famn. Hon sover oftast hela natten. Tidigare måste hon varit i en fas eller tänderna som störde hennes sömn. Hon vaknar ungefär mellan 06-07 men leker själv i spjällsängen ett tag innan hon börjar känna sig hungrig. Matar henne i sängen  Kl 08 stiger vi upp. 10 brukar hon vila 1h och runt 14 tiden som vanligt. Ibland går det bra men inte alltid. Även dom gångerna så brukar hon somna i min famn med lite skratch på ryggen. 

För att sammanfatta allt så har det hänt väldigt mycket. Hennes personlighet är så underbar. Hon är jätte snäll med alla, funkar oftast bra i allas familj men ibland väldigt mammig. Olika från dag till dag. Hjälpsam, givmild, alltid glad, älskar att busa och skratta. Hon har väldigt mycket energi och hon är jätte nyfiken. Gillar att upptäka nya saker och självständig. Hon älskar katter och hundar så mycket. Fnissar om dom rör vid henne. Hon är världens bäst Alina! Är så lycklig att just hon kom i mitt liv och att just jag går äran att vara hennes mamma.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0