Alinas sov och matmönster

Sömn

Alina sover så himla bra nu! 2h per sovstund på dagen och kvällen. Vid läggdags sover hon typ 2h och vaknar så vi får lägga om. Så håller om på till kl 02 då hon sover hela natten till sent p morgonen. Om hon fick skulle hon säkert sova från 02-11 men jag håller ju mig till rutinen så hon får vakna kl 08 på morgonen. 

Det är så himla skönt att hon nu börjat sova djupt på natten. Hon är nu så stor att hon lärt sig vad natt är. Att man ska sova på natten och inte busa och äta hihi. Det ända som händer på natten är att hon ibland brukar gnälla jätte tyst och söka efter nappen i sömnen. Vi stoppar bara in den och då somnar hon direkt om. Om hon skulle vakna nångång efter 02 så har hon somnat om själv. 

Det är inte bara det utan nu kan hon även somna om själv utan att vaggas på dagarna när vi söver hon. Vi lindar bara in hon i ett tunt lakan och vårat täcke runtom för att mysa till det. En napp i munnen och tillslut somnar hon helt själv efter ett tag. Lättast blir det om jag och Jonathan pratar med varandra. Vi bär sedan över hon på sin sida av sängen där vi lagt till det trygg och skönt. Förut sov hon i cocoonababy men nu är det slut med det för det verkar som att det är den som orsakat hennes spetsiga huvudform. 

Alina sover mycket bättre nu än förrut och vi njuter verkligen med tanken.på hur jobbigt vi haft det förrut. Vi tror att dom första månadernas dåliga sovmönster beror på omogen tarm hos Alina. Hennes mage krånglade hela tiden förut men nu visar hon inga tecken på obehag. Vi har till och med slutat med minifom magdroppar. 

Mat

Alina har börjat få två teskedar med pureer två gånger per dag, från och med idag. Smaker hon hunnit testa är mosad potatis, morotspure och mangopure. Mangon är ju självklart den hon föredrar mest. Hon blir helt överlycklig då skeden kommer mot hennes mun. Sprattlar och spänner kroppen. Hon är så söt!

Jag ammar få ggr per dag och det beror på att Alina är i en period där allting runt omkring är så mycket roligare. Hon har börjat upptäcka att världen är stor och intressant. Allting är så spännande. Hon tittar runt och vägrar nästan att ta bröstet. I början då hon är jätte hungrig tar hon bröstet och dricker i kanske 5-10min sen släpper och tittar runt så jag ger henne ersättning eller urpumpad bröstmjölk som tillägg för att göra hon mätt. Hon tar inte heller alltid flaskan. Ibland trotsar hon den också men man får ge henne då och då så brukar allt till slut slinka ner. Allt detta tar ju väldigt lång tid. Ibland får jag sitta med henne i 1h. Men som tur är, är detta en övergångsperiod som snart är ett minne blott. Jag längtar! För detta tar verkligen på krafterna. Jag och Jonathan turas nu om att ge flaska så då kan ni nog förstå att det tär på en. Förut var det bara jag som gav henne flaskan.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0