Alinas utveckling

Pratet
Hon babblar mycket mindre sedan hon blev 8mån. Det kan kanske bero på att hon är inne i en fas eller har blivit mer reserverad. Hon har iaf inte slutat helt vilket är bra. Vissa dagar babblas det ganska mycket och ibland är det bara puttljud och andra ljud som gäller. Hon är iaf väldigt duktig på att utveckla sitt stämband. När man gör något ljud eller säger ett ord så vill hon gärna härmas. Oftast lyckas hon.
Hon har börjat skricka av lycka då någon/något gör henne jätte glad. 

Förståelse
Hon förstår otroligt mycket. Allt från titta, lampan, katten, läsa boken, namnam, gröten, tutten, tittut, tack, varsegod, hej, "kan mamma få den", hejdå, nej, kom då, slut, hästen, bollen och god natt sov gott. Hon är också betydligt mycket mer nyfiken på världen nu när hennes hjärna är mer utvecklad. När man säger "Nejnej Alina, inte röra den" så skakar hon på huvudet precis som vi gör. Hon tycker att det är jätte kul.

Humör/beteende
Alina är en väldigt snäll bäbis. Hon är alltid glad, nyfiken och människo kär. Än har hon inte visat något tecken på rädsla för människor vilket är skönt. Men Alina är även bestämd och envis om hon inte får röra en viss grej. Men envishet i dagens samhället är en viktig egenskap. 
Ända gången Alina gråter är då hon är riktigt riktigt trött eller har svårt att finna ro under läggning. 
Hon älskar att skratta, busa och utforsta allt runt omkring henne. 
Något jag beundrar jätte mycket är Alinas snällhet. Hon är jätte snäll, försiktig och vänlig. 
Frågar jag om jag kan få det hon håller i så ger hon mig den direkt men vill sedan ha tillbaka den genom att strecka ut händerna eller strecka sig efter den försiktigt.

Sedan ungefär 1mån tillbaka har Alina börjat bli jätte mysig. Lutar sitt huvud mot ens axel eller ger en än stor varm kram. Hon älskar att vara i famnen och stå i knät på en. Pussar får jag nu också. Hon hade ett uppehåll av pussar men nu har hon börjat pussa min kind igen. Hon kan bara göra så med mig vilket är lite tråkigt. Jonathan behöver/vill ju också ha pussar från lillhjärtat hihi.
Hon vägrar nästan alltid sova i vagnen då vi är ute och går för hon är så nyfiken på bilarna, husen, människorna, träden osv.

Motoriskt
Hon ålar snabbt och överallt. Tex om jag lämnar henne i hennes rum för att gå och sminka mig på toan så tittar hon in efter ett tag. Alltså hon ålar sig överallt. Vill oftast inte stanna i bara sitt rum. Hon har sen idag börjat ställa sig på alla fyra men ramlar ihop snabbt. Nu är krypandet nära hihi. 
Hon kan snart även sätta sig upp själv från ryggläge till sittläge. Hon kommer halvvägs och förbi så eller ramlar bak igen. Hon sitter stabilt med få ramlande. Det händer bara om hon strecker sig snabbt efter något. 
Hon har börjat sedan helgen pincettgreppa små små saker och stoppa i mun..gah! Nu måste man städa 24/7 så gumman inte stoppar i sig något olämligt. Men det är ju även bra att hon lärt sig det för nu kan hon äta med handen själv. Ibland lyckas hon men oftast inte. Tekniken är ju så pass ny så snart är hon nog bäst på det hihi. 

Hon går själv om man håller i hon i händerna. Hon går dit hon vill och sätter sig ner om hon vill. Gåvagnen kan hon inte än men vi övar på med våran hjälp. Hon kan stå mot saker och har sedan förra veckan lärt sig att hålla hårt i bordet eller det hon står mot. Det går oftast ett tag sedan faller hon så vi står alltid redo bakom.
Gåstolen är hon helt galen. Går exakt dit hon vill och hur hon vill. Den är inget hinder. Hon älskar den. Hon går över dörrkarmarna så man får leta efter hon ibland. 

Alinas intressen, ogillar och mat
Hon älskar hästar, kaniner, gåstolen, bollar, hoppgungan, åla runt, mjuka gossedjur och närhet. 
Att jaga henne tycker hon är jätte roligt. Alltså Jonathan håller i hon och jag jagar dom.
Läsa böcker är fortfarande favoriten. Sitter jag och läser något så ålar hon fort till mig för att få sätta sig i mitt knä och höra. Hon brukar ibland gnälla för att jag börjat läsa innan hon ålat sig fram till mig.

Hon äter bra. Fortfarande fyra gånger per dag.
Mat hon älskar: Kyckling, köttbullar, korv, krabsticks och torsk. Typ bara protein. Pomfritt går bra. Hon hatar konsestensen från mosad potatis och ris. 
Hon dricker ersättning på morgonen 165 ml, lunch 1dl och 25 ml gröt med fruktpure, ibland mellanmål någon frukt i matsilen, middag lite mat och 165 ml bröstmjölk(sparat flera i frysen), kvällfika 220 ml välling.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0