Alina Aicha Natalie Eriksson

Jag tänkte skriva hur Alina fungerar just nu. Hur vi uppfattar hennes personlighet och egenskaper. 
 
Angående hennes mellannamn så kommer Aicha från min mamma. Det namnet går i generationer och jag vill gärna sprida vidare det. Natalie kommer från Jonathans lillasyster. Vi båda älskar det namnet och hade gärna döpt våran plutt till det om inte hans lillasyster hette det men nu fick hon det som mellannamn iaf. Efternamnet Eriksson kommer från Jonathans pappas sida. Traditionellt lät jag Alina få sin pappas efternamn precis som jag fick min pappas efternamn.
 
Idag är Alina 1 månad och 4 dagar och så här har vi än så länge lärt känna henne
 
Alina älskar bröstet. Om hon fick bestämma skulle hon gärna ligga och snutta hela tiden. Som tröst funkar bröstet i alla lägen. När hon suger på nappen vill hon alltid att man ska trycka och hålla hårt på nappen åt henne hela tiden. Hon tycker om att ha sina händer i ansiktet eller på öronen. Hennes favorit sov plats är på våran mage. Då sover hon jätte djupt. Hon älskar även att ligga inlindad i täcket i sin cooconababy. Hon har väldigt lätt för att bajsa vilket känns skönt. Att bada eller vara klädd i varma kläder tycker hon är väldigt skönt och mysigt. Om hon hade fått bestämma hade hon velat bli sövd vaggandes runt i huset i minst 20min. Promenader i vagnen funkar också alltid.
På kvällen är hon oftast väldigt tjurig för att hon lätt blir övertrött då och har svårt att komma till ro själv. Hon sover i sin cooconababy mellan oss på nätterna just nu och det är så hon helst vill ha det, dock ska vi försöka få hon att sova i sin säng ikväll. Då jag ammar hon så somnar hon ibland så jag måste väcka hon ofta. Under amningen så brukar hon även sträcka på sig minst 4 gånger och varje gång är hon så lik Jonathan när han gör det. Hon hatar att ligga själv och är i stort behov av närhet och det gör att mamma har svårt att göra annat än hålla för lägger man ner hon slutar det i skrikattaker. Hon har en skarp ton i sitt skrik och hon är väldigt envis. Hon vet att skriken tär på oss så den metoden funkar alltid. Hon ler i princip varje gång jag busar med hon och säger "är du mammas bäbis". Hon kan hålla upp huvudet i ca 5sek och kan trycka bort sig själv om hon har motstånd mot fötterna. Att ligga på skötbordet är också roligt. Hon ligger nästan alltid helt tyst och njuter av att bli ren eller bli klädd. När det är helt tyst i rummet vaknar hon lätt. Hon är van att sova till ljud. Djupast sover hon om många människor pratar med varandra. När hon ska sova älskar hon att hålla i ett finger för att vi har vant henne vid det sedan födseln. Att åka bil är även väldigt lugnande. Alina är som snällast när vi är på besök hos någon. Då sover hon oftast i princip hela tiden. Hon är duktig på att följa blicken, iaf på en människa. Ansiktsuttrycken hon oftast gör är puta med läpparna, gäspa och se sur ut. 
 
Lite bilder på våran plutt
 
Trackback
RSS 2.0