Sommarvärmen

Jag känner redan nu när värmen stigit att jag svettas, särskilt i klassrummet där vi har extremt varmt. Jag har hört att den här sommaren ska bli väldigt varm så det gäller för mig att bosätta mig under en fläkt, ha svala kläder och ligga under parasol insmord i solskyddsfaktor. Jag måste köpa en batteridriven fläkt som jag kan ha med mig vart jag än går. Jag längtar iaf till sommaren! Den har så mycket fint med sig och man blir på sånt bra humör. Det bästa måste nog nog vara att våran pluttis kommer till sommaren så jag kan nog lätt stå ut med att svettas för det har sig sitt pris i slutändan♥.  
 
Jag kommer att vara höggravid i sommar och det kommer vara så mysigt att ligga i kallt vatten och flyta med magen. Jag njuter bara av tanken! 
 
Jag läste lite på google om det är okej att sola och bada under graviditeten och så här stod det..

- Hur påverkas barnet av sol, värme och badande.

En gravid kvinna har runt en halv grad högre temperatur än normalt och brukar av den anledningen inte orka med att vistas i stark sol eller värme särskilt länge. Solen är farligast för kvinnan, då upprepade brännskador orsakade av solen kan leda till olika hudsjukdomar, exempelvis hudcancer.

Mitt på dagen, mellan klockan 11 och 15 är solen som starkast och det är då att rekommendera att du håller dig i inomhus eller i skuggan. Sommaren kan kännas som en jobbig period för dig som är gravid. En trygghet är att barnet ligger skyddat i livmodern, där temperaturen regleras så att den passar barnet.

Att sola under graviditeten är i sig inte skadligt, men du bör sola med måtta. Det finns forskning som visar att barnet vänder sig bort om man belyser magen med starkt ljus, vilket kan tolkas som att barnet vill slippa det starka ljuset. Det finns ingen forskning som tyder på att UV-strålning i sig är skadligt för fostret, men kvinnan kan däremot drabbas av pigmentförändringar i hyn vilka kan vara mycket svåra att få bort. 

Då temperaturen inne i din mage regleras så finns det heller ingen risk för att varmt vatten skall påverka barnet. Det finns dock rekommendation för att vattnet som gravida skall simma eller bada i bör ha en temperatur på 18-25 grader. Bad i sjö- eller havsvatten anses helt riskfritt. Likaså anses det vara okej att bada hemma i badkaret. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0