Bm - förlossningsbesök

Bild google. Skellefteås förlossningsrum är mycket fräschare!
 
Idag hade vi tid hos bm. Vi hade yttligare en ny barnmorska idag. Hon gav oss massa tips kring förlossningen och hur vi tillsammans ska öva på andningen inför förlossningen. Det blev mycket prat om förlossningen, vilka smärtstillande det finns, hur en förlossning kan starta, hur värkarna fungerar, hur jag ska andas när det kommer en värk och massa mer. Hon vägde mig också och det visa +1, blodvärdet hade gått ner till 112 så mina hemofer och alla mina leverpastejmackor har inte gett resultat. Hon rekomenderade att jag istället ska ta niforex för att den är mer effektiv. Det är väldigt viktigt att mitt blodvärde är bra eftersom att jag under förlossningen och efteråt kommer förlora mycket blod. Vi lyssna på hjärtljudet som slog så fint och magen växte efter sin kurva. Hon kände att bäbisen nu är fixerad, så skönt! Blodtrycket mitt såg också bra ut.
 
Efter besöket så erbjöd hon oss att följa med och göra oss mer hemstad där genom att visa oss runt i förlossningsavdelningen. Det var så mysigt och spännande. Jag gick och log hela tiden. Tanken att vi snart befinner oss där gjorde mig varm. Jag såg en nybliven mamma med sitt barn i en kuvös och bäbisar skrek så gulligt och oskyldigt från något rum lite längre bort. Åh det där besöket måste ha varit det bästa som har hänt mig på länge. Hon visa oss rummet vi kommer komma till då vi åker in. Där mäter en barnmorska hur öppen jag är, om jag får stanna eller bli hemskickad. Det andra rummet vi gick till var rummet där man kommer gå till då man ska på efterkontroll med bäbisen men vi kommer ju vara i Skelleftehamn. Sen fick vi se rummen man får efter förlossningen där vi kommer bo i några dagar för att läka, kontrollera amningen och att jag och bäbisen mår bra. Där fanns det två sängar. En till mig, en till Jonathan och en kuvös till bäbisen. Mysrum! Efter hon visat oss det så fick vi se själva förlossningsrummet. Där allt händer! Herregud! När jag såg rummet fick jag lite panik. Man förstod då verkligen att det är jag som kommer sköta själva förlossningen helt själv. Det är jag som gör själva jobbet. Jag är maskinen. Det ända barnmorskerna/läkarna kan göra är att ge mig smärtstillande men det måste väl vara nyttigt för mig att tänka så, ett slags psykiskt förberedande. Jag måste våga lita på mig själv. Min kropp kommer klara det där. Rummet såg iaf väldigt rent ut och sängen såg helt perfekt ut. Där kan man ligga lite hur som helst. Vi tittade även in i toan där det fanns en dusch. Jag hade gärna velat att det fanns ett badkar menmen. Olika hjälpmedel fick vi även se. Jag börjar redan förbereda mig mentalt vilka jag ska använda/testa, hur jag ska ligga, vad jonathan ska göra och vad mamma ska göra sen om det blir som jag tänkt mig får vi se. Sista rummet vi fick se var akutvården för dom nyförlösta bäbisarna. Dit går barnmorskan med bäbisen och partnern om bäbisen behöver få igång andningen. 
 
Åh det här besöket har gjort mig mer självsäker. Jag behövde det här! Nu känner jag mig mer redo för vad som komma skall. Jag vet hur det ser ut och vad/hur saker och ting går/kan gå till. Detta vad det absolut bästa besöket vi varit på. Jag är så glad att hon erbjöd oss att få följa med och titta in där för nu vet vi. Vi kommer inte komma dit som vilsna själar utan mer rakryggade.
Nu har vi lovat henne för min egen skull att jag ska börja med niforex istället och andningsöva med Jonathan varje dag. Nu är jag så taggad men inte absolut inte redo. Det där med andningen måste jag lära mig först. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0