Gravidsymptomerna

Usch vad jag har mått dåligt under dom här tre månaderna! Jag har hört att första trimestern är hemsk och det var den. Jag har en dagbok på Gravidappen som jag ska sammanfatta och skriva ner vecka efter vecka här på bloggen!
 
v7 (6+3)
Jag mådde bra, vikten hade ökat, svullen mage, molande mensvärk, mer hungrig och trött. Jätte dålig sömnkvalite, vaknar varje timme och har svårt att somna om. Slutade röka 5+5 måndagen då jag skrev detta. Flåsigare, lat och halvlycklig. 
 
v8 (7+2)
Mår bra, brösten växt och är hårdare. Gör ont att bära utan bh, hungern lugnat sig, tröttheten består, mensvärken kommer bara vissa dagar, håret känns torrt och konstigt. Fått finnar och tandköttet känsligare. Är känsligare vid diskutioner och program. Tårarna slutar aldrig komma. Kände illamående för första gången dagen innan jag skrev detta. Känner mig ogravid och mår jätte bra.
 
v9 (8+4)
Mår illa två ggr per dag, mest innan läggdags. Brösten tunga, föredrar bh. Jätte svullen mage. Börjar bli trött vid kvällarna och dagarna, måste vila minst en gång per dag. Tog gravtest igen visa fortfarande +. Går och kissar 1 gång per nat. Känner sällan att jag har mestvärk längre.
 
v10 (9+3)
Mår illa ofta, kan ibland inte äta. Mår illa då jag är hungrig. Mår illa många gånger per dag. Magen känns inte längre svullen  utan hårdare. Känner en slags träningsvärk i magen kan bero på att magen töjs ut?. Är inte lika trött men är trött tidigt på kvällen. Vaknar fortfarande 1 gg per natt och kissar. Har varit förstoppad en gång. Har fått finnar. Nu känner jag mig lite gravid, jag känner att nått växer och spänner i magen och nått är annorlunda inne i magen. 
 
v11 (10+3)
Det känns som fostret i mig är död. Brösten ömmar inte längre och symptomerna har nästan försvunnit helt. Mår illa väldigt sällan. Dock kan jag inte äta kött/korv eller skinka för då mår jag illa. Det ända som går äta är gruka, chips och godis. Ingen mensvärk eller svullnad. Tröttheten består. Börja få ont i ryggen. 
 
v12(11+4)
Det känns som nått växer i mig igen men bara vissa dagar. När jag inte känner nått så känns det som att fostret är dött. På tisdag är första bvc inbokad. Molande värk, väldigt sällan med små värk. Illamåendet olika vissa dagar så hög att jag känner mig sjuk och vissa dagar inget alls. Magen sticks och klias ofta. Annars mår jag bra, inte lika trött, måste dock sova bra annars jag inte med dagen. Kissar ganska ofta och fortfarande 1 gång per natt. Kan äta nästan alla köttsorter igen.
 
v13 (12+3)
Illamående kvar men kommer få ggr och i mildare former. Mensvärken kommer väldigt sällan och känns väldigt mycket. Det känns som nått växer. Magen ser likadan ut men är i en hårdare form. Jonathan känner skillnad tom. Tröttheten är nästan helt borta, känner mig bara slö i kroppen. Magen känns konstig. Jag vill sträcka på mig men det går inte för alla mina magmuskler är så gott som borta. Annars mår jag bra. Har berättat för närmaste familj, vänner och lärare. 
 
v14 (13+3)
Jag börjar må bättre. Tröttheten är nästan helt bort och illamåendet kommer bara 1 gång på kvällen. Luktsinnet har under graviditeten alltid varit stark men just nu är den så stark att jag ständigt mår illa av dom flesta lukterna. Magen är inte hård än men under magen är det väldigt hårt, bäbisen har bara inte flyttat upp än. I torsdags 22/1 hade vi tid hos bvc för första gången för förra gången hade hon sjuka barn. Hon kolla pulsen, vägde mig, kolla min längd, gav info och skrev på blanketter sen lyssna hon även på bäbisens hjärta. Först hittade hon inte men sen under magen lågen bäbisen och man hörde pulsen. Jag grät av lättnad och lycka, det var det bästa jag varit med om!! Hör än idag ljudet i huvudet <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0