Förra veckan och helgen

Samlad uppdatering från förra tisdagen till söndagen(igår). Hoppas ni orkar läsa hihi 

I tisdags åkte vi upp till stan för att köpa julklappar till julklappsspelet vi ska ha med min familj. Det blev nyligen planerat att vi skulle spela det så det var därför vi inte inhandlat det tidigare. Resten av dagen tog vi det bara lugnt. 

I onsdags tog jag och Alina bussen till Ursviken för att umgås med Johanna och hennes flicka Chleo. Jag och Johanna har aldrig tidigare umgåts men bestämde för att träffas. Det var mysig och vi hade mycket att prata om. Alina älskar att träffa andra bebisar. Hon strålar som en sol när hon ser eller hör en bebis. 
Älskling kom och hämta oss när han slutade och vi åkte förbi en trafikolycka(nyfikna) och sen vidare mot stan där vi köpte presenter till folk som fyller år. 
På kvällen åkte vi förbi Alinas farmor och firade hennes gubbe Kenny. Dom bjöd på kaffe och fika.

Alina är bara 1 månad äldre än Chleo. Kul att dom är så pass jämngamla. 
Haha inte lätt att ta bilder på dom två sötnosarna.

I torsdags började vi med en nyrutin för Alina eftersom att hon blivit större och hennes vardag ser annars ut. Nu vaknar vi kl 08 och ammar i 30min. Sedan går vi till hennes rum där jag tar bort pyjamasen och gör en daglig helkroppsrengöring som jag alltid gjort. Det innebär att jag tvättar varenda kroppsdel med tvättservetter och sedan oljar in hela hon. Jag kammar hennes hår, rensar öronen, använder doftande tvättservett på håret och bakomöronen där hon som mest brukar svettas under armen. Är hon snorig sprutar jag i nässpray och suger ut det med nässug. Ibland filar jag även naglarna om det behövs. Sist klär jag på henne kläderna hon ska ha för dagen. Sedan får hon leka på lekmattan tills hon börjar gnälla. Efter kanske 1h ammar jag hon igen och sedan får hon sova i 1h. Högst 1h 30min på morgonen. När hon vaknar ammar jag igen, sedan får hon leka, amma och sova 1h. Samma visa till kl 20:00 då det är läggdags för natten. Innan kl 20:00 oljas hon in och får pyjamas sedan nattläsning och amma kl 20:00. Somnar hon lägger jag hon i hennes säng, gör hon inte det vaggas hon till sömns. Jag sitter och vaggar, Jonathan brukar står. Det kan ta allt från 5min till 60 min tills hon sover djupt. Jag ammar hon högst 2ggr under natten, alltså vid kl 12 om hon vaknar och kl 03. Annars om hon vaknar söver vi om hon. Sedan ammar jag hon igen på morgonen kl 06 om hon vaknar. Så småningom ska vi ta bort amningen kl 03 men nu behöver hon äta upp sig lite först.
Hon har utvecklats massor. Kolla bara här vad hon kan.

I fredags hade vi tid hos bvc. Lillan hade gått upp 120 gram på en vecka och det är bra. Huvudet var 40cm och längden 63cm. Efter bvc gick vi till "Din fest" där min faster mötte upp oss. Vi handlade hem mat därifrån och gick hem till henne där vi åt, pratade om allt och hade jätte mysigt. Faster lyckades söva Alina. Det är många som inte kan de längre för nu i fasen är hon svårsövd.
På kvällen bjöd mamma på trerätters för min lilla familj och bror med respektive. Vi planerade julen och nyår. Båda dom dagarna blir det middag hos mamma. Hon är guld! Vad skulle vi göra utan henne. Hon är vår klippa.

I lördags hälsade vi på en stund hos Jonathans mamma osv senare på kvällen tvinga jag Jonathan att bjuda över nån vän så Rickard kom över och vi utnyttjade gillestugan för första gången sedan vi flyttat hit. Vi tände ljus, hällde upp gosaker och spelade xbox, eller dom mest. Mysigt var det iaf.

Hemma hos farmor

Igår var vi bjudna på 27års "kalas" hos en vän till oss. Eva. Hon bjöd på hemma gjord pizza, muffins och kaffe. En trevligt kalas var det. Alina var väldigt omtyckt där, hon busade och mös med Eva släkt. Vi lämnade kalaset vid 20 och for snabbt förbi Ica maxi och köpte lite till lillan och ett xbox spel till pappan.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0